Tweemaal per jaar verzamelen we de technische resultaten van varkenshouders met ABZ voeders. Het is altijd interessant om je eigen bedrijf te vergelijken met andere collega varkenshouders. Zo ook de vergelijking van ABZ Diervoeding met de landelijke resultaten.
We geven bewust alleen technische resultaten weer en geen financiële cijfers. Dit in verband met de landelijke discussie om geen financiële cijfers te publiceren. Wel jammer, omdat ABZ Diervoeding qua financiële cijfers scherp in de markt ligt. De landelijke cijfers omvatten procentueel een kleiner aandeel van de totale varkenssector dan de cijfers van ABZ. Hiermee zijn de technische resultaten enigszins vertekend in het nadeel van ABZ Diervoeding.
Zeugenhouderij
Van 31 zeugenbedrijven zijn via Pigvision de technische cijfers bij ons binnengekomen. Deze bedrijven hebben in kwartaal 2 van 2016 het volgende technisch resultaat behaald:
De landelijke cijfers zijn van 546 bedrijven. We zien weinig verschillen tussen de regio’s. De bedrijven in het zuiden zijn gemiddeld ruim 100 zeugen groter. De ingevoerde spekdiktes bij spenen en bij werpen liggen in het zuiden lager; 0,5 mm bij werpen en meer dan 1 mm bij spenen. Om hoeveel data dit gaat, is onbekend. De goede technische resultaten van de klanten van ABZ Diervoeding laten bij verdere analyse zien dat er nog grote verschillen tussen de bedrijven zitten. Elk onderdeel van de bedrijfsvoering moet in orde zijn voor topresultaten
De uitval na spenen is bij ABZ klanten fors lager. Goede voeding rond het spenen is voorwaarde om de uitval na spenen terug te dringen. Onze speciale speen- en biggenvoeders bewijzen hier hun effect. Samenwerken met ABZ/ dat loont.
Vleesvarkens
Uit de monitoring van Agrovision komen de ABZ klanten uit op een deelname van bijna 7 procent ten opzichte van de 4 procent marktaandeel van ABZ Diervoeding in Nederland. Dit betekent dat ABZ Diervoeding relatief bijna dubbel zoveel technische resultaten in beeld heeft dan gemiddeld. Voor de bedrijven met droogvoer zijn de resultaten van kwartaal 2 in 2016 als volgt:
Vooral de hogere groei bij de ABZ klanten valt op. Dit zagen we ook al in het eerste kwartaal van 2016. Ook in de vleesvarkenssector zien we tussen de bedrijven nog grote verschillen. Dit is mede afhankelijk van de doelstelling van de bedrijven. Omzetsnelheid of een optimale karkaskwaliteit. Als de omstandigheden en de gezondheid van de dieren goed zijn, blijkt er veel mogelijk. Dit laten de bedrijven zien die boven de 1.000 gram groei per dier per dag zitten.
Advies & informatie
Wilt u ook meer rendement? Zorg dat u de varkensspecialisten van ABZ kent.