In het najaar van 2015 hebben al onze klanten die actief zijn in de varkenssector het verzoek gekregen om deel te nemen aan ons klanttevredenheidsonderzoek. Hieruit kwam duidelijk naar voren dat u als klant uw coöperatie waardeert.
Het totale klanttevredenheidsonderzoek was in een aantal hoofdonderdelen opgebouwd. Bij de algemene vragen heeft u ABZ Diervoeding beoordeeld als een bedrijf met een goed imago en prima uitstraling, daarnaast sterk betrokken met u als klant, klantvriendelijk en flexibel. De gemiddelde score kwam ruim boven een 8 uit.
Expeditie
Het onderdeel Expeditie scoorde gemiddeld een 8,5. In dit onderdeel was het mogelijk om een mening te geven over onze bulkleveringen, zakgoed aflevering en de levering van enkelvoudige grondstoffen. De uitslagen geven weinig verschillen. Tijdigheid van leveren en omgang chauffeur scoorden in het algemeen het hoogste. Meer dan 95 procent van onze totale expeditie zaken zijn mengvoer bulkleveringen. Wij zijn blij dat u dit met een 8,5 waardeert. Bij zakgoed zien we een forse verbetering in tevredenheid met een gemiddelde score van 8,4. De verbeteringen die we hierbij in 2015 hebben doorgevoerd, hebben in ieder geval effect gehad.
Afgelopen jaar hebben onze chauffeurs in verband met PED en andere gezondheidsdreigingen gewerkt met aangescherpte reinigingsprotocollen. Dit is bij u als afnemer niet onopgemerkt gebleven. De score op dit onderdeel was duidelijk verbeterd.
Communicatie
In het onderdeel communicatie werden alle verschillende uitingen van ABZ Diervoeding beoordeeld. Het ABZ Nieuws wordt net als voorgaande jaren door u als lezer erg gewaardeerd. Ook de link naar onze website is voor velen van u intussen de normaalste zaak van de wereld. Van de respondenten gaf 58 procent aan de website te bezoeken. De inhoud van de website werd door 88 procent als volledig ervaren. Ook werden er een aantal wensen voor verbetering aangedragen ten aanzien van gebruiksgemak en overzichtelijkheid. Hiermee zullen we dit jaar natuurlijk rekening houden. De acties en advertentiecampagnes worden positief ervaren. En de organisatie van beurzen, open dagen en sectorbijeenkomsten worden beoordeeld met een ruime 7. Ook dit jaar zijn we als varkenssector weer actief aanwezig op de belangrijkste vakbeurzen en organiseren en/of ondersteunen we de nodige studieclub bijeenkomsten en open dagen.
Voerkwaliteit
De kwaliteit van de voeders wordt door 80 procent van de respondenten als goed tot zeer goed beoordeeld. Korrelkwaliteit, structuur kruimel en krusli scoren een ruime 7,5. Als aandachtspunt wordt het wisselende aandeel meel (te snel uit elkaar vallen van de korrel) in voeders genoemd. Gelukkig dat de klachtafhandeling als uitzonderlijk goed wordt ervaren. De kwaliteit van het voer op de prestaties van de dieren (technische resultaten) wordt als goed ervaren. De score van voerkwaliteit en gezondheid werd met een 7,4 gewaardeerd. De beleving bij voerkosten per kg groei en voerkosten per big wordt als voldoende/goed ervaren. De algemene prijs/kwaliteitsverhouding van ons voer is voor 57 procent gewaardeerd als goed/zeer goed.
Advies en begeleiding
In de enquête was ook een onderdeel opgenomen ten aanzien van advisering en begeleiding. Onze afnemers beoordelen hun varkensspecialist als vakbekwaam. In de enquête konden rapportcijfers worden gegeven voor meerdere advies- en begeleidingsaspecten. Op het gebied van aantal bezoeken, bereikbaarheid, klantvriendelijkheid en nakomen afspraken scoorden onze specialisten een 8,35. Op het gebied van kennis en praktisch advies was de score een ruime 8. Vooral de praktijkgerichte kennis over voeding, kengetallen, dier-, houderij-, en gezondheidskennis worden prima gewaardeerd. Onze specialisten scoorden op bedrijfsontwikkeling, met een 7,1, het laagst. Dit is niet verwonderlijk, omdat bedrijfsontwikkeling een duidelijke specialisatie is die vooral door externe bureaus wordt uitgevoerd.
Front Office
De Front Office (Order Entry) wordt door u beschouwd als deskundig, vakbekwaam en zorgvuldig. Hoewel telefonisch bestellen nog veelvuldig wordt toegepast, zien we dat bestellen via internet snel groeit. Van de ondervraagde klanten maakt 32 procent gebruik van de internet bestelmodule. Van deze gebruikers beoordeelde 69 procent de bestelmodule als goed tot zeer goed. De ontwikkelingen op dit terrein gaan snel door. De bestelmodule wordt steeds verder verbeterd en gebruiksvriendelijker. Dit jaar is de invoering van een Bestelapp gepland om het onze klanten nog gemakkelijker te maken.
En tot slot…
Uit dit onderzoek komt ook naar voren wat u als klant het belangrijkste vindt en waarop u ons beoordeelt. Met stip werd hierbij als belangrijkste de kwaliteit van het voer genoemd, daarna kwaliteit/prijsverhouding en betrouwbaarheid. ABZ Diervoeding is zeer geïnteresseerd in de mening van u als klant. U hoeft niet te wachten op ons volgende klanttevredenheidsonderzoek. U kunt ook gerust tussendoor aan de bel trekken. Schroom niet om onze Front Office of sectorspecialisten te bellen als u niet tevreden bent of suggesties heeft. Elke klacht is voor ons een kans om ons verder te verbeteren.
Langs deze weg willen wij alle betrokkenen nogmaals bedanken voor hun medewerking, opbouwende kritiek en complimenten. Door samen als team te functioneren brengen wij u ‘Het beste dichtbij‘.