In de markt zijn meerdere varkensvleesconcepten die tegemoetkomen aan de wensen van de consument. Deze vleesconcepten zijn erop gericht om transparanter te werken en de herkomst (traceerbaarheid) van het vlees te realiseren. Ook onderscheid in de markt en meer toegevoegde waarde voor de deelnemers is onderdeel van de meeste concepten. ABZ Diervoeding werkt met meerdere marktpartijen samen in een aantal varkensvleesconcepten. Een 8-tal ABZ Diervoeding klanten doen mee in het Beter voor Varken, Natuur & Boer programma van Albert Heijn in samenwerking met Vion.
Albert Heijn werkt aan het verder verduurzamen en transparanter maken van de productieketen van varkensvlees. Samen met varkenshouders en Vion is Albert Heijn in 2021 het meerjarenprogramma Beter voor Varken, Natuur & Boer gestart. Met een klankbordgroep van varkenshouders is dit nieuwe programma vormgegeven.
In het Beter voor-programma staat langdurige samenwerking, afnamegarantie, een gezond verdienmodel en compensatie voor duurzaamheidsinitiatieven centraal. Hierdoor kunnen de deelnemende varkenshouders met vertrouwen investeren in een duurzame bedrijfsvoering, met zorg voor dierenwelzijn, een beter klimaat en biodiversiteit. De verdere verduurzaming van de varkensvleesketen focust op drie pijlers: varken, natuur en boer.
Varken
De varkenshouders – waar Albert Heijn al jaren mee samenwerkt – werken iedere dag met zorg en aandacht voor de dieren. In het programma, met het 1 ster Beter Leven keurmerk als basis, krijgen de varkens meer speel- en afleidingsmateriaal en meten de varkenshouders voortdurend de omstandigheden in de stallen om te zorgen voor een gezond stalklimaat voor de dieren. Ook zijn onderzoeksprojecten op het gebied van dierenwelzijn onderdeel van het programma.
Natuur
Albert Heijn wil de klimaatimpact van varkensvleesproducten jaarlijks verminderen. De komende 5 jaar wil Albert Heijn 18,5% reductie op de CO2-uitstoot realiseren. Verder maken alle boerderijen gebruik van groene stroom en is er aandacht voor bevordering van biodiversiteit op het erf met insectenhotels, nestkasten en bloemenranden. Voor het veevoer worden zo veel mogelijk reststromen uit de voedingsmiddelenproductie zoals tarwegries en broodresten gebruikt. De palmolie en soja in het veevoer zijn verantwoord geproduceerd.
Boer
Voor de varkenshouders die meedoen aan het programma is een eigen lange termijn prijssysteem ontwikkeld. Dit betekent meer continuïteit, zekerheid en een gezond verdienmodel voor varkenshouders. Het Beter voor Varken, Natuur & Boer-programma wordt samen met de varkenshouders ontwikkeld en zorgt middels technieken als blockchain en dna-traceability voor transparantie tot aan de bron.
Voordelen voor de deelnemende varkenshouder:
- Directe verbinding met de Nederlandse afzetmarkt: Zichtbaarheid en verbinding met de consument. Trots op de boerderij.
- Een uniek prijssysteem: Een gezond en eerlijk verdienmodel voor de lange termijn in samenwerking ontwikkeld.
- Waarborging van continuïteit van de afzetmarkt: Een directe verbinding met de thuismarkt van varkensvlees.
- Compensatie voor duurzaamheidsinitiatieven: Albert Heijn en Vion maken het mogelijk om met vertrouwen te investeren in een duurzamere bedrijfsvoering.
- Lange termijn samenwerking: Een directe verbinding voor de lange termijn in de keten.
- Integrale aanpak: Naast dierenwelzijn staan ook duurzaamheidsinitiatieven en transparantie centraal.
Gebroeders Beulink deelnemer in het Beter voor Varken, Natuur & Boer-programma
De gebroeders Beulink uit Zelhem zijn als klant van ABZ Diervoeding deelnemer in het Beter voor Varken, Natuur & Boer-programma. Naast onze varkensspecialist René Schennink en Albert Heijn, zijn zij zelf ook trots op hun bedrijf.
Bedrijf
Rudy en Remco Beulink hebben een bedrijf met 4.000 vleesvarkens. Zij voeren de varkens met een CDI-installatie en mengen de volgende producten: CCM (hoog aandeel 37,5%), sojaschroot, granenkorrel (mengsel van gerst en tarwe) en een aanvullend voer van ABZ Diervoeding.
Waarom Beter voor….
Terug in de tijd. In 2010 werd door Vion de vraag gesteld of de gebroeders mee wilden doen aan een pilot voor het Good Farming Star programma, de voorloper van het Beter voor programma. Van daaruit hebben ze toen meegewerkt aan de ontwikkeling van Good Farming Star. Samen met andere varkenshouders, Albert Heijn, Vion en de dierenbescherming zijn ze destijds om tafel geweest. Ze waren één van de eerste 10 varkensbedrijven die zijn aangesloten bij dit programma, en hebben zelf de strokoker geïntroduceerd binnen het concept. Hierdoor krijgen de varkens onbeperkt ruwvoer verstrekt.
Ervaringen binnen het concept
Het concept heeft zich positief ontwikkeld. Ze zijn gecharmeerd van de basis van het concept, redelijk eenvoudig, welzijns-verhogend, maar ook nog betaalbaar voor boer en consument. Ze zijn tevreden met hoe het ervoor staat. Dit concept past op dit moment het beste bij hun bedrijf.
Wat brengt het concept jullie bedrijf?
Welzijn en resultaat
“Minder varkens in het hok draagt bij aan de technische resultaten, zo behalen wij op het moment 1.100 gram groei. Een nieuwe aanvulling op het concept is de slimme stal sensor. Deze sensor geeft veel data over het klimaat. Aan deze informatie hebben we een handvat om het klimaat te monitoren en eventueel te verbeteren. Een goed klimaat is een belangrijke basis voor goede resultaten. Ook krijgt elk hok een schuurborstel naast het aanwezige afleidingsmateriaal.”
Financieel (waarom Beter voor)
Het Beter voor-programma staat voor een vraag gestuurde markt waarin het Nederlands product beschermd is. Met een open visie naar de maatschappij, continuïteit, openheid en toekomstbestendig. Gekoppeld aan een gezond verdienmodel voor de producent om te kunnen investeren in dierenwelzijn. Alles komt bij elkaar binnen dit concept.
“Stabielere prijzen zijn een hele goede en fijne basis; dit geeft een stukje rust en meer vastigheid. Er geldt een vaste prijs voor de helft van onze varkens. Die prijs wordt berekend op basis van een transparante berekening door een onafhankelijke partij. Deze prijs wordt gebaseerd op voerprijs, maar ook op energie- en andere kosten.”
Wat is jullie doel?
“Ons streven is niet naar grote aantallen, maar een goed verdienmodel en continuïteit. Toekomstgericht bezig zijn, niet meer maar beter. Duurzaamheid komt steeds vaker naar voren en is op een natuurlijke manier in ons bedrijf gekomen, zo hebben we ook geïnvesteerd in zonnepanelen.”
Optimaal resultaat en rendement zijn belangrijke waarden binnen het bedrijf, die ze willen bereiken door het optimaliseren van het bedrijf. De akkerbouw tak versterken, de varkens zo goed mogelijk tot waarde brengen, voerkosten zo laag mogelijk houden zonder concessies te doen op kwaliteit (goede samenstelling en kwalitatief goede grondstoffen). Hiermee is de genetische potentie van het varken zo goed mogelijk te benutten en eruit te halen wat er technisch in zit.
“Wij willen niet te kwetsbaar zijn en niet te afhankelijk zijn van de markt. We produceren niet voor een ander, maar voor ons eigen toekomstbestendige bedrijf en Beter voor is daar (als duurzame keten) een onderdeel van.”
Waarom ABZ Diervoeding?
“Zij maken kwalitatief goed voer, doen geen concessies op het gebied van kwaliteit van het voer. Het is een no nonsens organisatie/begeleiding; de prestaties van de dieren laten het zien.”
Wilt u meer weten over het Beter voor Varken, Natuur & Boer-programma?
Neem dan contact op met één van onze varkensspecialisten.
Contact team varkens >