Jaarlijks houdt ABZ Diervoeding een klanttevredenheidsonderzoek onder haar afnemers in één van de sectoren varkens-, rundvee- of pluimveehouderij. Klanten worden op deze manier in de diverse sectoren één keer per drie jaar gevraagd naar hun mening. Eind 2019 heeft dit plaatsgevonden bij onze pluimveehouders.
Het klanttevredenheidsonderzoek bevatte vragen over een aantal hoofdthema’s. Deze waren: algemene zaken, expeditie, onze communicatie met u als klant, de kwaliteit van de voeders, het product en de prestaties ermee, de begeleiding door onze specialisten, de behaalde resultaten, onze prijsstelling en onze Front Office. Uit uw antwoorden blijkt dat u ABZ Diervoeding als coöperatie en als leverancier zeer waardeert.
Algemeen
Het imago van ABZ Diervoeding, de uitstraling, de betrokkenheid en de klantvriendelijkheid worden goed gewaardeerd met gemiddeld een 8,2. In het bijzonder wordt onze flexibiliteit zeer gewaardeerd met een 8,4.
Expeditie
Onze expeditie wordt zeer goed gewaardeerd. Het leveren van bulk, zakgoed en enkelvoudige grondstoffen wordt met een 8,6 beoordeeld. In alle drie de segmenten wordt in het bijzonder onze chauffeurs en onze aflever performance zeer goed gewaardeerd en dit resulteerde in een 8,4.
Het is goed om te zien dat ons beleid om strenger te selecteren in onze vervoerders van enkelvoudige grondstoffen en daar ook duidelijkere afspraken mee te maken, heeft geresulteerd in een waardering van een 8,4. Aandachtspunt blijft het aanleveren van enkelvoudige grondstoffen door derden ten aanzien van bedrijfshygiëne.
Communicatie
Het onderdeel communicatie gaat over verschillende vormen van contact die wij met onze klanten hebben. Digitale communicatie wordt meer en meer de belangrijkste vorm van communicatie. De e-mailnieuwsbrief wordt goed gewaardeerd met een gemiddeld cijfer van 7,9. Waarbij met name de lay-out, en de kwaliteit van de aangeleverde informatie als beste worden gewaardeerd. Mocht u nog geen e-mailnieuwsbrief ontvangen, dan kunt u zich aan melden op: www.abzdiervoeding.nl/aanmelden-e-mailnieuwsbrief.
De waardering voor onze (papieren) nieuwsbrief ABZ Nieuws is al jaren goed. Met name op de informatie uit eigen sector wordt erg positief gereageerd. Ook onze website wordt zeer goed gewaardeerd, met name de compleetheid scoort bijzonder goed met een 8,8.
Product, kwaliteit en prestatie
Kwaliteitsbeheer en de productkwaliteit van onze voeders waardeert u respectievelijk met een 8,3 en een 8,2. De waardering is het afgelopen jaar voor het door ons geleverde product verder toegenomen! Punt van aandacht blijft de korrelkwaliteit van onze vleeskuikenvoeders. Hier is ook het afgelopen jaar veel aandacht voor geweest en dit heeft geresulteerd in een 7,5. Wij werken er hard aan om dit nog verder te verbeteren.
Over de resultaten met onze voeders was u overwegend positief, dit resulteerde in een 7,4. Natuurlijk gaan we met de opmerkingen van de diverse bedrijven aan de slag.
Onze afnemers vergelijken regelmatig prijzen met andere aanbieders. Uit de reacties kwam naar voren dat onze prijs-kwaliteitsverhouding ruim voldoende is. Uiteraard zijn wij hier erg blij mee.
Advisering en begeleiding
ABZ Diervoeding zet heel duidelijk in op het leveren van voer met bijbehorend advies. U bent tevreden over onze begeleiding en advisering en waardeert dit met een 8,1. Klantvriendelijkheid, bereikbaarheid en het nakomen van afspraken scoorden zeer goed met een 8,5. Het nemen van initiatief kan nog iets beter. Ook inhoudelijk wordt de advisering goed gewaardeerd. Met name de kennis van voeding, dier en -houderij. Ook de analyses van technische kengetallen worden zeer goed gewaardeerd.
Front Office
Onze Front Office wordt gewaardeerd om haar bereikbaarheid. Dit wordt als goed tot zeer goed ervaren. Steeds vaker wordt gebruik gemaakt van online bestellen via onze bestelapp of bestelmodule op internet, maar ook via onze Front Offices komen bestellingen binnen. Wij willen beide methoden nog naast elkaar blijven gebruiken, hoewel wij nieuwe ontwikkelingen zeker niet uit de weg gaan. Over het algemeen zijn de ervaringen met onze bestelmodule en –app voldoende. Met name de bestel app kan nog worden verbeterd, hier gaan we het komende jaar dan ook mee aan de slag.
Gewaardeerd
Tot slot hebben wij u gevraagd een algemeen oordeel uit te spreken over welke zaken u belangrijk vindt bij uw coöperatie. U waardeert ABZ Diervoeding met een totaalcijfer van 8,2 met voor de punten betrouwbaarheid en kwaliteit zelfs een 9! De antwoorden ten aanzien van de vraag welke wensen u heeft zijn vrij duidelijk. Kwaliteit, betrouwbaarheid en voer met een goede prijs/kwaliteitsverhouding vindt u zeer belangrijk. Ook de komende jaren blijven we werken aan het nog verder verbeteren en optimaliseren van deze punten.
Overall is het beeld positief en hebben we voor de komende jaren een aantal actiepunten waarmee we aan de slag gaan. Een kritische houding van u als klant helpt ons om onze organisatie en ons product continu te verbeteren. Heeft u verder nog aan- of opmerkingen, neem gerust contact op met uw sectorspecialist. Elke klacht of opmerking is een kans om onze organisatie verder te verbeteren.
Graag willen wij alle deelnemers bedanken voor hun bijdrage, medewerking, adviezen en complimenten. Ons bestaansrecht is gebaseerd op tevreden afnemers. Uw bijdrage aan dit klanttevredenheidsonderzoek is daarom belangrijk en wordt zeer gewaardeerd. Het helpt ons verder te ontwikkelen in de ambitie: Groei met de ABZ formule/ dat loont!