Jaarlijks houdt ABZ Diervoeding een klanttevredenheidsonderzoek onder haar afnemers in één van de sectoren varkens-, rundvee of pluimveehouderij. Hierdoor worden klanten 1 keer per drie jaar gevraagd naar hun mening. Dit jaar is dat bij onze rundveehouders gebeurd. Aan het onderzoek hebben naast melkvee- ook vleesvee- en geitenhouders meegedaan.
Het klanttevredenheidsonderzoek bevatte vragen die betrekking hebben op algemene zaken, expeditie, onze communicatie met u als klant, de kwaliteit van de voeders, de verschijningsvorm, de begeleiding door onze specialisten, de behaalde resultaten, onze prijsstelling en onze Front Office. Uit uw antwoorden blijkt dat u ABZ Diervoeding als coöperatie en als leverancier zeer waardeert.
Algemeen
Het imago van ABZ Diervoeding, de uitstraling, de betrokkenheid en de klantvriendelijkheid worden goed gewaardeerd met gemiddeld ruim een 8. Uitschieter is de flexibiliteit; 90% waardeert die met een goed of zeer goed.
Expeditie
Onze expeditie wordt goed gewaardeerd. Het leveren van bulk, zakgoed en enkelvoudige grondstoffen wordt met ruim een 8 beoordeeld. Over de bulkleveranties bent u zeer goed te spreken, een score van 8,5. Aan het leveren van zakgoed is de laatste tijd flink aandacht om dit beter en efficiënter te laten verlopen. Dit werpt zijn vruchten af, ook hier een waardering van een dikke 8. Er worden nog enkele opmerkingen gemaakt over het niet tijdig bezorgen, daar wordt verder aan gewerkt.
Over de leverantie van enkelvoudige grondstoffen die rechtstreeks geleverd worden zijn in voorgaande jaren de meeste opmerkingen gemaakt. Dit heeft ertoe geleid dat we strenger zijn gaan selecteren in vervoerders en dat hier duidelijke afspraken mee gemaakt zijn. Deze inspanning heeft ons nu een prima waardering opgeleverd.
Communicatie
Het onderdeel communicatie gaat over verschillende vormen van contact. Van degenen die de vragenlijst ingevuld hebben, bezoekt 40% de website 1 tot 3 keer per maand en een kleine 10% doet dat nog vaker. Hier maken wij uit op dat onze website een belangrijk contactmiddel is. U ervaart onze website www.abzdiervoeding.nl als fris, dynamisch en passend bij een agrarisch bedrijf! U waardeert de informatie die u vindt, met name als het over ABZ Diervoeding gaat. De site wordt als compleet ervaren.
De waardering voor onze nieuwsbrief ABZ Nieuws is al jaren goed. Met name op de informatie uit eigen sector wordt erg positief gereageerd. Onze e-mailnieuwsbrief, waarmee wij in 2016 zijn gestart, wordt ook positief ontvangen. Wat wel is gebleken, is dat nog niet iedereen deze nieuwsbrief ontvangt. Mocht u nog geen e-mailnieuwsbrief ontvangen, dan kunt u zich aan melden op onze website:
www.abzdiervoeding.nl/aanmelden-emailnieuwsbrief.
Vergeet niet het e-mailadres nieuws@abzdiervoeding.nl toe te voegen aan uw adresboek. Zo voorkomt u dat de e-mailnieuwsbrief tussen ongewenste mail komt te staan. Diegene die de e-mail nieuwsbrief ontvangen, waardeert deze met een 7,4. Verbeterpunt waaraan gewerkt wordt: een nieuwsbrief per sector met meer aandacht voor acties, open dagen enz. Onze e-mailnieuwsbrief vinden wij een steeds belangrijker, snel en effectief middel om u te bereiken.
Product en kwaliteit
Kwaliteitsbeheer en de productkwaliteit van onze voeders waardeert u respectievelijk met een 8,3 en een 7,9. Punt van aandacht blijft de korrelkwaliteit, daar zijn verschillende opmerkingen over gemaakt. Wij werken er hard aan om dit te verbeteren. Over de resultaten met onze voeders was u overwegend positief. Bijna 80% waardeert de prestaties met een goed of zeer goed. Met opmerkingen van individuele bedrijven gaan wij uiteraard aan de slag. Twee derde van onze afnemers vergelijkt af en toe of regelmatig onze prijzen met andere aanbieders. 86% van de respondenten gaven aan dat de prijs-kwaliteitsverhouding voldoende tot zeer goed was. Uiteraard zijn wij hier erg blij mee.
Advisering en begeleiding
ABZ Diervoeding zet heel duidelijk in op het leveren van voer met bijbehorend advies. U bent tevreden over onze begeleiding en advisering en waardeert dit met een 8,2. Klantvriendelijkheid en het nakomen van afspraken vallen hierbij in positieve zin op, de frequentie en het nemen van initiatief kan nog iets beter.
Ook inhoudelijk wordt de advisering goed gewaardeerd. Met name de kennis van voeding en de dieren. Ook service als hulp bij bedrijfsontwikkeling en bijvoorbeeld het invullen van de gecombineerde opgave wordt goed gewaardeerd.
Front Office
Onze Front Office wordt gewaardeerd om haar bereikbaarheid. Dit wordt als goed tot zeer goed ervaren. Iets meer dan 30% van de bestellingen komt binnen via de bestelapp of de bestelmodule op internet. De rest van de bestellingen komt binnen via onze Front Office. Wij willen beide methoden nog lang naast elkaar blijven gebruiken, hoewel wij nieuwe ontwikkelingen zeker niet uit de weg gaan. Het gebruik van onze bestelmodule en -app neemt iets toe. De ervaringen zijn overwegend positief. Veel klanten vinden persoonlijk contact nog steeds prettig en belangrijk. De grote waardering voor onze medewerkers zien wij hierin terug. Anderen willen graag snel en effectief bestellen via onze bestelmodule of -app. Wij hechten veel belang aan een op uw wensen afgestemde bestelmethode.
Gewaardeerd
Ter afronding hebben wij u gevraagd een algemeen oordeel uit te spreken over punten die u van belang vindt bij uw coöperatie. Duidelijk geeft u aan dat u kwaliteit, betrouwbaarheid en goede technische resultaten zéér belangrijk vindt. Onze focus is er nadrukkelijk op gericht deze belangrijke punten vast te houden en verder uit te bouwen.
Wij weten wat ons te doen staat. Heeft u aan- of opmerkingen, neem gerust contact op met uw sectorspecialist. Elke klacht of opmerking is een kans om onze organisatie verder te verbeteren.
Graag willen wij alle deelnemers bedanken voor hun bijdrage, medewerking, adviezen en complimenten. Ons bestaansrecht is gebaseerd op tevreden afnemers. Uw bijdrage aan dit klanttevredenheidsonderzoek is daarom belangrijk en wordt zeer gewaardeerd. Het helpt ons verder te ontwikkelen in de ambitie: Groei met de ABZ formule/ dat loont!