Jaarlijks houdt ABZ Diervoeding een klanttevredenheidsonderzoek bij haar klanten in een bepaalde sector (varkens-, rundvee of pluimveehouderij). Hierdoor worden klanten om de drie jaar gevraagd naar hun mening. Dit jaar zijn onze pluimveehouders gevraagd naar hun ervaringen. Aan het onderzoek hebben pluimveehouders uit alle deelsectoren deelgenomen. ABZ Diervoeding levert voeders aan pluimveehouders met leghennen, vleeskuikenouderdieren, opfokhennen leg en vlees, vleeskuikens, eenden en ondernemers met kalkoenen.
Het klanttevredenheidsonderzoek omvatte 10 vragen, betrekking hebbende op algemene zaken, expeditie, onze communicatie met u als klant, kwaliteit, de voeders als product, de begeleiding door onze specialisten, de behaalde resultaten, onze prijsstelling en onze Front Office. Uit uw antwoorden op de vragen blijkt dat u ABZ Diervoeding als coöperatie en als leverancier zeer waardeert.
Algemeen
Het imago van ABZ Diervoeding, de uitstraling, betrokkenheid en klantvriendelijkheid beoordeelt u gemiddeld met een 8. Ruim 80% van diegene die de enquête ingevuld hebben, geven een 8 of hoger.
Expeditie
Onze expeditie krijgt een 7,8. De bulkleveranties voldoen uitstekend; gemiddeld een 8,25. Ook over onze leveranties van zakgoed bent u op hoofdlijnen tevreden. De routeplanning vraagt soms wat aandacht. Ook hier merken wij, dat onze chauffeurs echte “ambassadeurs” van ons bedrijf zijn. In het algemeen alleen maar tevreden reacties! Zakgoedroutes en planning vragen de aandacht, maar genomen maatregelen werpen wel hun vruchten af. Efficiency en klantvriendelijkheid vragen om creatieve aandacht.
De leverantie van enkelvoudige grondstoffen (rechtstreeks beleverd) leidt tot meer opmerkingen, zowel ten aanzien van tijdstip van leverantie, alsook over de chauffeurs. Wij gaan hier uw op- en aanmerkingen naast onze eigen bevindingen leggen, en daar waar mogelijk op schakelen. Voor transport van enkelvoudige grondstoffen zetten wij veelal externe transportbedrijven in. Uit de enquête blijkt dat u ons eigen transport zeer waardeert. Per saldo geeft u een ruime 7,1, wat natuurlijk nog altijd een ruime voldoende is.
Communicatie
Het onderdeel communicatie omvat alle “contactvormen” die er zijn. Van diegenen die onze website bezoeken, doet 40% dat twee keer per week of vaker. Hier leiden wij uit af, dat onze site steeds belangrijker wordt als medium. U ervaart onze site als fris, dynamisch en passend bij een agrarisch bedrijf! U waardeert de informatie die u vindt op onze site, met name als het over ABZ Diervoeding gaat. De site wordt als compleet ervaren, 95% is tevreden. Onze bestelapp wordt in toenemende mate gebruikt, bevalt goed, maar is niet voor iedereen de ideale manier om voer te bestellen. Dat hoeft uiteraard ook niet; bellen, mailen, faxen, op welke wijze dan ook, uw bestelling is van harte welkom!
De reactie op onze brochure ABZ Nieuws is zoals eigenlijk al jaren, positief tot zeer positief. Onze e-mailnieuwsbrief waarmee wij in 2016 zijn gestart, wordt in eerste instantie vrij positief ontvangen. Niet iedereen ontvangt deze, hetgeen ons verbaasd. Mocht u nog geen e-mailnieuwsbrief ontvangen, dan kunt u zich aanmelden op onze website: klik hier> om u aan te melden voor de email nieuwsbrief. Vergeet niet het e-mailadres nieuws@abzdiervoeding.nl toe te voegen aan uw adresboek. Zo voorkomt u dat de e-mailnieuwsbrief tussen ongewenste mail komt te staan. Ruim 75% stelt het ontvangen van deze nieuwe mailing op prijs. U waardeert deze met een 7,5. Verbeterpunten zitten al in de pijplijn; onder meer een nieuwsbrief per sector. Onze e-mailnieuwsbrief vinden wij belangrijk; een snel, goedkoop middel om klanten te informeren. Vorm, frequentie, presentatie en inhoud voldoen steeds beter en stemmen we af op uw wensen. De acties, advertentiecampagnes en beurzen werden positief gewaardeerd.
Product en kwaliteit
De kwaliteit van onze voeders waardeert u met een 8. Voor ons erg belangrijk uiteraard. Tenslotte draait het daarom. Voerstructuur, korrelkwaliteit, assortiment en productontwikkeling behalen een 7,5. Over de resultaten met onze voeders was u overwegend tevreden. Veelal waarderingen van 7,5 of hoger. Opmerkingen van individuele bedrijven nemen wij mee. Iedere dag streven wij naar verbetering en verdere optimalisatie. Per saldo geeft u ons de opdracht uitstekend voer te leveren tegen een scherpe kostprijs.
Prijs-kwaliteitsverhouding
Twee derde van onze afnemers vergelijkt af en toe of regelmatig onze prijzen met andere aanbieders of via andere informatiekanalen. 94% van de respondenten gaven aan dat de prijs-kwaliteitsverhouding voldoende tot zeer goed was. Uiteraard zijn wij hier erg blij mee.
Advisering en begeleiding
ABZ geeft nadrukkelijk aan dat wij voeders willen leveren met bijbehorende begeleiding en advies. Daarom ABZ Diervoeding en geen ABZ Diervoeders. U bent tevreden tot zeer tevreden over onze begeleiding. Per saldo ervaart u deze als goed. Bereikbaarheid, klantvriendelijkheid en het nakomen van afspraken valt hierbij in positieve zin op. Een ruime 7,5 voor kennis op het gebied van voeding, gezondheid en management. Bedrijfsontwikkeling wordt steeds meer een rol voor gespecialiseerde bedrijven. Wij zien dit terug in de mate waarin u hiervan gebruik maakt en de rol die wij op dit terrein voor u vervullen. De bereidheid om te betalen voor advies neemt toe. ABZ Diervoeding vindt begeleiding en advies echter iets wat hoort bij voerleveranties. Een ontwikkeling richting betaalde voorlichting zal in de sector volgens ons vooral gaan richting bedrijfsontwikkeling.
Front Office
Onze Front Office wordt gewaardeerd om haar bereikbaarheid. Dit wordt als goed/zeer goed ervaren. 70% van onze afnemers bestelt via onze Front Office, 30% bestelt via app/internet. Wij willen beide methoden nog lang naast elkaar blijven gebruiken, hoewel wij nieuwe ontwikkelingen zeker oppakken. Het gebruik van onze bestelmodule en -app neemt toe. De ervaringen zijn overwegend positief. Het op maat invullen van klantwensen vraagt hierbij soms aandacht. Sommige klanten vinden persoonlijk contact prettig en belangrijk. De grote waardering voor onze medewerkers zien wij hierin terug. Anderen willen graag snel en effectief bestellen via onze bestelmodule of -app. Wij hechten veel belang aan een op uw wensen afgestemde bestelmethode.
Tot slot….
Ter afronding hebben wij u gevraagd een algemeen oordeel uit te spreken over punten die u van belang vindt bij uw coöperatie. Duidelijk geeft u aan dat u kwaliteit, betrouwbaarheid, goede prijs/prestatieverhouding en goede technische resultaten zéér belangrijk vindt. Onze focus is nadrukkelijk gericht op deze punten. Het belang van deze onderwerpen is ongeveer even groot (door u opgegeven bij het invullen van de enquête).
Wij weten wat ons te doen staat. Hebt u aan- of opmerkingen, neem gerust contact op met uw sectorspecialist, onze Front Office of ondergetekende. Elke klacht of opmerking is een kans om onze organisatie verder te verbeteren.
Graag willen wij alle betrokkenen bedanken voor hun bijdrage, medewerking, adviezen en complimenten. Ons bestaansrecht is gebaseerd op tevreden klanten/leden. Uw bijdrage aan dit klanttevredenheidsonderzoek is daarom belangrijk. Het helpt ons ABZ Diervoeding verder te ontwikkelen in de ambitie: ABZ/ dat loont!