Dit najaar hebben we al onze leden/afnemers die actief zijn in de rundveesector benaderd om deel te nemen aan ons jaarlijks terugkerend klanttevredenheidsonderzoek. Uit het onderzoek kwam naar voren dat u als klant over het algemeen erg tevreden bent over uw coöperatie, die u omschrijft als klantvriendelijk en betrokken.
Het onderdeel Expeditie scoorde net als in de voorgaande jaren goed. In dit onderdeel was het mogelijk om een mening te geven over zowel bulkleveringen, zakgoedleveringen en het leveren van enkelvoudige grondstoffen. Vooral de bulkleveringen worden als positief ervaren. Ten aanzien van de zakgoedleveringen werden een aantal aanbevelingen genoemd in het klanttevredenheidsonderzoek. Naar aanleiding hiervan hebben wij per 1 januari 2015 een kleine aanpassing gedaan in de kortingensystematiek voor zakgoed. Daarnaast zullen wij in 2015 de organisatie rondom de levering van zakgoed en handelsartikelen meer centraal gaan aansturen om hierin ons serviceniveau te verhogen.
In het onderdeel communicatie zijn de verschillende communicatie-uitingen beoordeeld. De kwaliteit van onze technisch-inhoudelijke artikelen wordt erg gewaardeerd. Over het algemeen wordt deze informatie het liefst gelezen in onze nieuwsbrief. De informatie is ook beschikbaar op onze website. Uw mening is voor ons van groot belang om de juiste verhouding te krijgen tussen het verstrekken van informatie op papier en/of online.
Ongeveer de helft van onze klant heeft aangegeven de website met enige regelmaat te bezoeken en beoordeelde de uitstraling van de website als fris en als passend bij een agrarisch bedrijf. Inhoudelijk werd de website als volledig beschouwd.
Het ABZ Nieuws wordt als een prettig blad ervaren. In vergelijking tot vorig jaar is deze door u als lezer als meer informatie ervaren. Ook wordt de lay-out en de leesbaarheid door u gewaardeerd.
Acties en advertentiecampagnes worden door u als positief ervaren. Ook de organisatie van beurzen, open dagen en sectorbijeenkomsten worden door u met een ruime 7 beoordeeld. Verder zien we dat over de sectorbijeenkomsten de opmerking wordt gemaakt dat deze vaker zouden mogen plaats vinden. Voor 2015 staan ondertussen de eerste rundveethema bijeenkomsten weer gepland. U hoort hier binnenkort meer over en bent van harte uitgenodigd.
De kwaliteit van de voeders wordt door 90 procent van de respondenten als goed tot zeer goed ervaren. Korrelkwaliteit en structuur meelvoeders scoren een ruime 7. Als aandachtspunt wordt meegegeven dat de korrelkwaliteit het jaar rond constant van kwaliteit moet zijn. Naast hardheid en afslijting wordt de lengte en diameter van de korrel als aandachtspunt door u meegegeven. Binnen ABZ Diervoeding is medio 2014 een groot project gestart om in alle facetten van het persproces te onderzoeken of en hoe er verbetering mogelijk is.
De prijs/prestatie van het voer wordt als goed ervaren.
In de enquête was ook een onderdeel opgenomen over advisering en begeleiding. Onze vertegenwoordigers worden als vakbekwaam ervaren. Zij ontvingen van u rapportcijfers voor verschillende onderdelen variërend van gemiddeld een 7,4 voor huisvesting tot gemiddeld een 8,1 voor voeding. U denkt over de inzet van goede adviseurs goed met uw coöperatie mee. U bent zeer tevreden over uw huidige voorlichter, maar geeft ons ook de aanbeveling te blijven investeren in vernieuwing en verjonging van ons rundveeteam.
Onze Front Office (Order Entry) wordt door u als deskundig, vakbekwaam en zorgvuldig beoordeeld. Het telefonisch plaatsen van de bestellingen is nog favoriet, al is er wel duidelijk een verschuiving naar online bestellen waar te nemen. De bestelmodule die in de eerste helft van 2014 beschikbaar was op onze website, werd als gebruikersonvriendelijk ervaren. De nieuwe online bestelmodule daarentegen wordt als zeer gebruikersvriendelijk ervaren.
Deze bestelmogelijkheid is onderdeel van onze nieuwe Customer Care Portal, waar in de toekomst nog meer on line toepassingen in beschikbaar worden gemaakt. Ook hier is vaak bij de eerste bestelling soms wat telefonische support vanuit één van onze Front Offices erg handig, om u door de eerste bestelling heen te loodsen en de module voor u specifiek in te richten.
En tot slot…
Uit dit onderzoek kwam naar voren dat de belangrijkste punten waarop u ons beoordeelt zijn: kwaliteit van het voer, betrouwbaarheid, kwaliteit/prijsverhouding en deskundigheid van uw specialist zijn. ABZ Diervoeding is zeer geïnteresseerd in de mening van u als klant. Daarom zal er eind 2015 weer een nieuw klanttevredenheidsonderzoek verstuurd worden naar één van de andere sectoren.
Langs deze weg willen wij alle betrokkenen nogmaals bedanken voor hun medewerking, opbouwende kritiek en complimenten. Door samen in gesprek te blijven, brengen wij ‘Het beste dichtbij’.