LTO, ZLTO en LLTB zijn samen met een aantal toeleverende bedrijven, waaronder ABZ Diervoeding, de landelijke publiekscampagne ‘Geef boeren toekomst’ gestart met radiocommercials, een online advertentiecampagne, een website, social media kanalen en promotiemateriaal.
Daarin vragen de partijen aandacht voor de toekomst van de Nederlandse boeren en tuinders. Door de overheidsmaatregelen wordt hun bestaansrecht bedreigd. De campagne is specifiek gericht op de burgers met als centrale boodschap:
‘Wil je nog van eerlijk en betaalbaar Nederlands eten genieten in 2030? Dan moeten we er samen voor zorgen dat onze boeren blijven. De boeren willen graag mét de overheid stikstof en klimaatverandering aanpakken. Daar is overleg en tijd voor nodig. Doen we dit niet, dan wordt jullie eten met uitsterven bedreigd!’
Op de website geefboerentoekomst.nl worden de problematiek en bereidheid van onze voedselproducenten om mee te werken aan oplossingen uitgebreid toegelicht. Maar dat moet nogmaals mogelijk gemaakt worden door een aangepaste realistische stikstofwetgeving, voldoende tijd, financiële middelen en toekomstig verdienmodel. Verder een pleidooi om hierover met de boeren werkelijk, oprecht en constructief in overleg te gaan.
Tevens is er een agrarische kieswijzer toegevoegd.
Op onderstaande thema’s zijn de verkiezingsprogramma’s van alle provinciale afdelingen van alle deelnemende politieke partijen gescreend:
- Betaalbaar en veilig eten uit Nederland moet gewaarborgd blijven.
- Nederland moet zoveel als mogelijk zelfvoorzienend blijven op gebied van voedselproductie.
- Er moet worden ingezet op innovaties om de klimaat en stikstofdoelen te bereiken.
- Boeren moeten een belangrijke rol krijgen in het landschapsbeheer van hun provincie.
- Verplichte uitkoop is een slecht plan.
Door bovenstaande thema’s expliciet op te nemen in hun programma’s kunnen partijen hoger scoren. Wij hopen dat zoveel mogelijk politieke partijen bovenstaande punten ook daadwerkelijk opnemen in hun programma en toekomstig beleid.
Op de website geefboerentoekomst.nl vindt u meer informatie.
Heeft u vragen over deze campagne? Neem dan contact op met: