Steeds meer bedrijven werken aan het verlagen van hun Carbon Footprint (CO2). Enerzijds om te onderscheiden in de markt. Anderzijds omdat Europese wetgeving dit verplicht, ook wel CSRD genoemd. Hierbij moeten beursgenoteerde bedrijven, en vanaf 2025 ook middelgrote bedrijven, aantonen hoe ze duurzamer werken. Voor retailers en (fast)foodketens heeft de aankoop van producten een grote impact. Zij gaan dus actief opzoek naar producten met een lagere Carbon Footprint.
Positief voor ons
Nederlands vlees, zuivel en eieren hebben een lage Carbon Footprint, voornamelijk door onze hoge efficiëntie en het gebruik van veel bijproducten in mengvoer of direct op het boerenbedrijf. Hierdoor kunnen Nederlandse dierlijke producten goed concurreren met plantaardige alternatieven, en onderscheiden we ons van buitenlandse producten.
De gehele keten in beeld
De Carbon Footprint van een product, geeft aan hoeveel CO2 of vergelijkbare producten er worden uitgestoten tijdens het productieproces. Hierbij wordt de gehele keten meegenomen. Dus slachterij, boerderij, mengvoerfabriek, grondstofteelt, transport, etc. Omdat dit zoveel omvattende processen zijn, kan dit niet gemeten worden, en dus wordt dit berekend. Om de Carbon Footprint te berekenen zijn er internationale standaarden om aan te houden. Dit is een handleiding zodat iedereen dezelfde berekening toepast en verschillende producten van verschillende leveranciers te vergelijken zijn. Voor diervoer wordt de PEFCR Feed standaard gebruikt met data uit de GFLI database.
GMP+ MI5.5 zorgt dat het klopt
Om te borgen dat deze data klopt en op de juiste manier wordt berekend, kan GMP+ dit auditen bij mengvoerleveranciers. GMP+ zorgt ook voor de borging van diervoederveiligheid, en kan dit dus vrij makkelijk meepakken. ABZ Diervoeding heeft meegewerkt aan de implementatie van deze GMP+ standaard. We vinden het immers belangrijk dat wat we doen ook klopt, maar dat deze audits ook passen bij praktische werkwijzen. Want de data moeten kloppen, maar ook praktisch uitvoerbaar en betaalbaar blijven. We hebben dit binnen ABZ uitvoerig getest om te kijken of we voldoen aan de voorwaarden en gaan binnenkort voor de definitieve certificering.
In het belang van onze sector
Waarom is deze borging zo belangrijk? Er wordt steeds meer belang gehecht aan de Carbon Footprint. Ook de afnemers van deze producten moeten verantwoorden dat de gegevens kloppen en kunnen verantwoorden naar de consument. Daarnaast kan het zijn dat producten met een lagere Carbon Footprint in de toekomst beloond worden. Dan moeten de gegevens wel kloppen. Omdat de Carbon Footprint van Nederlandse dierlijke producten vrij gunstig uitkomt, is het voor ons als sector ook belangrijk dat deze data klopt. Zo kan een consument daarop vertrouwen en bewust de keus maken voor Nederlands vlees, zuivel en eieren.