Een handvol boeren en boerinnen hebben precies een jaar geleden Team Agro NL opgericht. Zij maakten zich al langer druk over de toenemende negatieve beeldvorming van de agrarische sector in media, politiek en maatschappij en het gebrek aan een krachtig, maar vooral eensgezind geluid uit de sector zelf.
De sector is erg versnipperd en verdeeld waardoor er geen front wordt gevormd en niet wordt samengewerkt om effectief te communiceren. Dit leidt tot een versnipperde boodschap, die het grote publiek niet bereikt. Het doel van Team Agro NL is om, door samen op te trekken, een krachtige sectorpromotie tot stand te brengen.
Medeoprichter Caroline van der Plas, van Team Agro NL wijst op de effectieve communicatie van NGO’s zoals Milieudefensie of Wakker Dier. ‘De ‘groene’ partijen en de dierenorganisaties werken veel met elkaar samen. Zij snappen dat als je samenwerkt, je veel meer kunt bereiken. Zij stemmen promoties en campagnes op elkaar af, maken gebruik van elkaars netwerken en kwaliteiten en bundelen de krachten om hun boodschap voor het voetlicht te krijgen’, zegt Van der Plas. ‘Wij moeten goed kijken naar hun werkwijze en hiervan leren. Alles wat die organisaties doen, kunnen wij ook. Als we maar de krachten bundelen. En precies daarvoor is Team Agro NL opgericht. Promotie en PR voor Nederlands voedsel moet vanuit de voedselmakers zelf komen, is onze filosofie. Wie kan het verhaal immers beter vertellen dan de boeren en tuinders zelf?’
Team Agro NL is uniek, omdat voor het eerst alle type landbouwsectoren en alle type boeren de handen ineen hebben geslagen. Gangbare boeren, biologische boeren, natuurboeren, veehouders en akkerbouwers, tuinders en telers trekken gezamenlijk op binnen Team Agro NL. ‘We zien dat dit effect heeft. Afgelopen jaar hebben de boeren veel meer hun geluid kunnen laten horen in de media. Ook het ministerie van LNV is zeer gecharmeerd van onze krachtenbundeling en nodigt ons regelmatig uit voor gesprekken of debatten. Door meer van ons te laten horen in de media en in de politiek én met positieve campagnes en voorlichting, proberen we de agrarische sector in een positief daglicht te zetten’, zegt Van der Plas. Team Agro NL heeft ook boerenambassadeurs in het hele land aangesteld, die in hun eigen regio de agrarische sector promoten.
Team Agro NL is géén nieuwe belangenbehartiger. Belangenbehartiging is een taak voor bestaande organisaties als LTO en andere sectorale belangenorganisaties. ‘Wij richten ons echt alleen op promotie, communicatie en PR. Uiteraard willen wij dit wel graag sámen met de belangenbehartigers doen. Samen optrekken moet kunnen, meent Caroline van der Plas. ‘Elke boer is een voedselproducent. Wij zijn niet elkaars concurrent. Voedsel verbindt ons met elkaar. Wij kunnen elkaar versterken en met elkaar veel bereiken. Het is juist nu hard nodig dat we een gezamenlijke boodschap brengen.’
Caroline van der Plas zal tijdens de ledenbijeenkomsten van ABZ Diervoeding op 11, 12 en 14 maart a.s. meer vertellen over de noodzaak om met elkaar samen te werken. Ook zal zij ingaan op het belang van communicatie door de boeren zelf. ‘Je móet je eigen verhaal vertellen, anders vertellen anderen het voor je. En dat gáán anderen niet doen, dat dóen anderen al.’
Meer informatie vindt u op: www.teamagro.nl
In januari introduceerde Team Agro NL de Gouden Trekker Award. Een prijs die deze zomer wordt uitgereikt door boeren aan iemand die zelf geen boer is, maar wel de agrarische sector promoot. Stemmen kan op www.goudentrekker.nl